|
Załącznik nr 1 do uchwały Nr ............
Rady Gminy Przasnysz
z dnia 23 sierpnia 1999r.
NAZWA SZKOŁY.
§ 1.
-
Zespół Szkół w Bogatem ,Gmina Przasnysz, powiat
przasnyski Woj. Mazowieckie, zwany dalej „Szkołą” kształci i
wychowuje uczniów Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7
września 1991roku
/Dz.U.Nr 95,poz.425 z późn. zm/
-
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z
nazwy zespołu i nazwy tej szkoły to jest:
-
Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu.
-
Zespołowi Szkół nadaje imię organ prowadzący, na
wniosek rady zespołu lub wspólny wniosek rady pedagogicznej oraz
przedstawicieli rodziców i uczniów. Poszczególnym szkołom wchodzącym
w skład zespołu szkół mogą być nadane odrębne imiona.
INNE INFORMACJE O ZESPOLE SZKÓŁ
§ 2.
-
Organem
prowadzącym Zespół Szkół w Bogatem jest Gmina Przasnysz
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty Delegatura w Ostrołęce.
-
Cykl
kształcenia trwa w:
-
Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę
-
W szkole jest zorganizowany oddział przedszkolny dla dzieci sześcioletnich w Bogatem,Dobrzankowie , Helenowie Starym i Karwaczu.
Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
CELE I ZADANIA SZKÓŁ WCHODZĄCYCH W SKŁAD ZESPOŁU § 3.
Szkoła podstawowa i gimnazjum realizuje cele i zadania określone w
Ustawie o systemie oświaty a w szczególności :
-
Umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia szkoły.
-
Umożliwiają absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego
kierunku kształcenia
-
Kształtują środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów
i zasad
określonych w ustawie, stosownie do warunków i wieku ucznia
-
Sprawują opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
- zorganizowanie zajęć świetlicowych,
- prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
- Udzielają uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną poprzez ścisłą
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Przasnyszu
-
Współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania, kształcenia, profilaktyki dzieci
-
nauczyciele zapoznają rodziców z zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie,
-
rodzice zapoznawani są z
regulaminem klasyfikowania i promowania uczniów,
-
rodzice mogą w każdym
czasie uzyskać informacje na temat zachowania dziecka, postępów i przyczyn trudności w nauce.
- Szczegółowe zasady oceniania zawarte w wewnątrzszkolnym systemie
oceniania, zgodnie z odrębnymi przepisami
ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 4.
- Organami zespołu szkół są:
-
Dyrektor Zespołu Szkół
-
Rada Pedagogiczna
-
Samorząd Uczniowski
-
Komitet Rodzicielski
- Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w Zespole Szkół:
Dyrektor:-
Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, oraz reprezentuje zespół na zewnątrz,
-
Sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli
i wychowawców,
-
Przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
-
Realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem
oświatowym; niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ
prowadzący,
-
Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu
opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej,
-
Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych
zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom ,
-
Dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły
i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
-
Opracowuje arkusz organizacyjny,
-
Dba o powierzone mienie,
-
Wydaje polecenia służbowe,
-
Dokonuje oceny pracy nauczycieli,
-
Mianuje nauczycieli,
-
Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego ,
-
Tworzy Radę Zespołu Szkół pierwszej kadencji,
-
Współpracuje z Komitetem Rodzicielskim, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim
-
Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami,
-
Przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar
stosowanych wobec uczniów,
-
Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem
warunków określonych odrębnymi przepisami,
-
Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy “Karta Nauczyciela”,
Rada Pedagogiczna:
-
Zatwierdza plany pracy Zespołu Szkół,
-
Zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
-
Podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
-
Podejmuje uchwały w sprawie skierowania ucznia do klas
przysposabiających do zawodu,
-
Ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
Występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie
z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,
-
Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko
dyrektora,
-
Opiniuje tygodniowy podział godzin,
-
Opiniuje projekt planu finansowego,
-
Opiniuje propozycje dyrektora Zespołu Szkół w sprawach przydziału
stałych prac i zajęć
-
Wykonuje kompetencje przewidziane dla rady zespołu szkół zgodnie
z art. 52 ust 2. ustawy o systemie oświaty.
Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół w Bogatem
jest kolegialnym organem
szkoły w zakresie realizacji zadań dot. kształcenia, wychowania i opieki
W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół.
Rada Pedagogiczna ustala REGULAMIN swojej działalności, a jej posiedzenia
są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 1/2 członków rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania
spraw, będących przedmiotem posiedzeń rady. Uchwały powinny mieć charakter
aktu prawnego.
Komitet Rodzicielski
-
Występuje do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
-
Udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
-
Działa na rzecz stałej poprawy bazy,
-
Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
-
Współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum,
-
Deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora Zespołu Szkół. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej
Regulamin, który ustala między innymi:
-
kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Komitetu Rodzicielskiego
-
zakres kompetencji,
-
tryb podejmowania uchwał,
-
zasady wydatkowania funduszy,
Regulamin opracowuje Komitet Rodzicielski. Jest on zatwierdzany przez
zebranie ogólne.
Samorząd Uczniowski:
-
oceniania, klasyfikowania i promowania,
-
form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu
następujących zasad:
-
trzy sprawdziany w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż 1
dziennie,
-
dwutygodniowe uprzedzenie o zamiarze badania kompetencji,
-
Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie
w zakresie praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-
prawo do organizacji życia szkolnego,
-
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej
oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Opracowuje Regulamin swojej działalności i przedstawia go do
zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
Zasady rozwiązywania konfliktów
- Zasady rozwiązywania konfliktów.
Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym
wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym. Wstrzymuje
wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie
organ prowadzący, oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je
pominięto. Reprezentuje interesy Rady pedagogicznej na zewnątrz i dba
o jej autorytet. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami
Zespołu Szkół tj. Komitetem Rodzicielskim. Przyjmuje wnioski i bada
skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest
negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a
rodzicem. Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie.
W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły,
jeżeli działalność tych organów narusza interesy Zespołu Szkół i nie
służy rozwojowi jego wychowanków. Jeżeli uchwała Komitetu
Rodzicielskiego jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły,
dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie
rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem
uchwały. W wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor
przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
W sprawach spornych ustala się co następuje: -
uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu
Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasowego,
-
przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem
opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz
z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
-
sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do wicedyrektora, którego
decyzje są ostateczne.
Utworzenie stanowisk wicedyrektorów
§ 5.
W Zespole Szkół w Bogatem dopuszcza się możliwość utworzenia.
stanowiska wicedyrektora
- Warunkiem wyrażenia przez organ prowadzący zgody na utworzenie
stanowiska o którym mowa wyżej, jest odpowiednia liczba oddziałów
(min. 12 ) oraz możliwości finansowe szkoły.
-
Zakres kompetencji dla wicedyrektora:
-
tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
-
kalendarz imprez szkolnych,
-
wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje,
-
prowadzi księgi ewidencji uczniów oraz kontroluje spełnianie przez
nich obowiązku szkolnego,
-
wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora zespołu.
Dyrektor sporządza zakres czynności, którego przyjęcie potwierdza
zainteresowany
ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 6
-
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora do dnia
30 kwietnia każdego roku.
-
Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia
30 maja danego roku.
-
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
§ 7.
-
Podstawową jednostką organizacyjną szkół wchodzących w skład zespołu
jest oddział.
-
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych
i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów .
-
Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI szkoły podstawowej
oraz I – III gimnazjum prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów
oddzielnie z chłopcami i dziewczętami. Grupy mogą być międzyklasowe.
§ 8.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez
dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy
§ 9.
-
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
-
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
-
Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas
trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa)
zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 10.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu
z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia
wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła
zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach
oddziałowych lub między oddziałowych.
§ 11.
-
Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji
potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu
warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
-
Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy
szkoły oraz rodzice
-
Pomieszczenia biblioteki powinny umożliwiać
-
gromadzenie i przechowywanie księgozbioru ,
-
korzystanie ze zbiorów na miejscu oraz wypożyczanie ich poza
bibliotekę,
-
prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego.
- Do zadań bibliotekarza należy:
- opracowanie projektu Regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
- prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
- określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady
dostępności
biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
- organizowanie konkursów czytelniczych,
- przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa
poszczególnych
klas,
- współpraca z nauczycielami zespołu szkół,
- prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej,
- zakup i oprawa książek.
§ 12
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na
warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną.
Świetlica jest czynna od godz. … do godz. … w świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach
wychowawczych. Grupa uczniów w świetlicy nie powinna przekraczać 25 osób.
§ 13.
Dla realizacji celów statutowych zespół szkół posiada następujące pomieszczenia. -
Izby lekcyjne.
-
Pracownię komputerową z wejściem do internetu
-
Bibliotekę.
-
Świetlicę.
-
Szatnię.
-
Łazienki.
-
Boisko do piłki nożnej i ręcznej.
-
Pokój nauczycielski.
-
Gabinet dyrektora.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 14
-
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
-
Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
-
W Zespole Szkół tworzy się następujące stanowiska obsługi:
-
sprzątaczki,
-
woźnego
-
pracownicy sezonowi.
Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza
dyrektor.
Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
- Obsługę finansową zapewnia organ prowadzący.
§ 15
-
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest
odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów
-
Nauczyciel ma obowiązek:
-
kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład
pracy,
-
przestrzegać zapisów statutowych,
-
zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
-
usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowanie,
-
w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
-
w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko
sprawnego sprzętu,
-
na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
-
pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
-
przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
-
dbać o poprawność językową uczniów,
-
stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę
kryteriami,
-
podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
-
służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
-
wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
-
aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad
pedagogicznych,
-
stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
-
wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych
§ 16.
-
Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele
grupy
vprzedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły
przedmiotowe.
-
Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora kierownik zespołu. do zadań zespołu m. in. należy:
-
wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
-
opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania
osiągnięć,
-
stymulowanie rozwoju uczniów,
-
opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
-
organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 17.
-
Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą”.
-
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności
pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres
nauczania w danym typie szkoły.
-
Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego. Wychowawca pełni swoją
funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy/ oddziału do chwili ukończenia
przez uczniów tej klasy, chyba że:
- Komitet Rodzicielski złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły
o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
§ 18.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,
a w szczególności:
-
przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
-
rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez
wychowanka.
-
otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:
-
zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
-
opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy
-
ustalić treść i formę zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji
wychowawcy,
-
utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji
oddziaływań wychowawczych,
-
współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
-
współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Przasnyszu,
-
śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
-
dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
-
udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru
zawodu itd.,
-
kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na
tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
-
utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu
w nauce i zachowaniu się ucznia,
-
powiadamiać rodziców pisemnie o przewidywanym dla ucznia
okresowym / rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,
-
uczestniczyć w zebraniach wywiadowczych.
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy
dydaktyczno- wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa
szkolne)
-
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony: Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Przasnyszu.
OBOWIĄZEK SZKOLNY
§ 19.
-
Do szkoły podstawowej, która wchodzi w skład zespołu szkół,
uczęszczają uczniowie od 7 do 13 roku życia.
-
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko,
które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną
dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
-
Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor
zespołu szkół po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
-
W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez
poradnię psychologiczno - pedagogiczną. Rozpoczęcie spełniania obowiązku
szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym
dziecko kończy 10 lat.
-
Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor
zespołu po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej oraz za
zgodą rodziców.
-
Uczniowie, którzy ukończyli kl. VI, kontynuują naukę w gimnazjum.
§ 20.
- Do gimnazjum, które wchodzi w skład zespołu, uczęszczają uczniowie
w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który
trwa do 18 roku życia.
Do pierwszej klasy gimnazjum przyjmuje się:
-
z urzędu absolwentów klasy VI zamieszkałych w obwodzie gimnazjum,
-
na prośbę rodziców, (prawnych opiekunów) absolwentów VI klasy
zamieszkałych poza obwodem danego gimnazjum w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.
- W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu gimnazjum ustala
się kryteria uwzględniające oceny i inne osiągnięcia ucznia wymienione
na świadectwie ukończenia sześcioletniej szkoły.
§ 21.
- Uczeń zespołu ma prawo:
-
informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
-
posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i
z zachowania, tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy
umysłowej,
-
poszanowania swej godności,
-
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
-
swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra
osobistego osób trzecich,
-
korzystania z pomocy doraźnej,
-
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
-
nietykalności osobistej,
-
bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
-
korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich
przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
-
reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie,
a zwłaszcza:
-
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
-
dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
-
zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły,
-
naprawiać wyrządzone szkody materialne,
-
przestrzegania zasad kultury współżycia,
-
dbania o honor i tradycję gimnazjum,
-
podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum,
rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,
-
zachowania w sprawach spornych trybu określonego w § 4 pkt. 3 o ile
brak możliwości polubownego rozwiązania problemu,
-
okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły
i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
- Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
- Nagrody przyznaje dyrektor zespołu na wniosek wychowawcy klasy,
samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej.
-
Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów zespołu szkół:
-
pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
-
pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
-
nagrody książkowe wręczone publicznie wobec wszystkich uczniów,
-
dyplom,
-
Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Komitet Rodzicielski zespołu szkół.
-
Rada Pedagogiczna może dwa razy do roku podjąć uchwałę o nadaniu
tytułu „Wzorowy uczeń” zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Ustala się następujące rodzaje kar:
-
upomnienie wychowawcy wobec klasy,
-
upomnienie lub nagana dyrektora,
-
upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
-
pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
-
zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
-
przeniesienie ucznia do równoległego oddziału bądź klasy tej szkoły.
-
Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu
Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie
dwóch dni
-
Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może skreślić
ucznia z listy uczniów, gdy ten:
-
umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
-
dopuszcza się kradzieży,
-
wchodzi w kolizję z prawem
-
demoralizuje innych uczniów,
-
permanentnie narusza postanowienia statutu gimnazjum.
-
Uczeń zespołu może być skreślony z listy uczniów jedynie z
równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły, chyba że uczeń ukończył 15 lat
,jest opóźniony w nauce co najmniej dwa lata, jego zachowanie stanowi zagrożenie dla
pozostałych uczniów oraz gdy kurator oświaty zwolnił tego ucznia od spełniania
obowiązku szkolnego.
-
Dyrektor szkoły występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o
przeniesienie ucznia do innej szkoły gdy stosowane przez nauczyciela formy opieki i pomocy nie
przynoszą pożądanych wyników.
-
Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o przyznanej mu
nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22.
-
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół
wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę zespołu.
-
Tablice i stemple szkół wchodzących w skład zespołu mają u góry nazwę
zespołu a u dołu nazwę szkoły.
-
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład zespołu szkół podaje się nazwę szkoły: nazwa zespołu
szkół umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
- Regulaminy określające działalność organów zespołu szkół jak też
wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak
również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§ 23.
-
Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z odrębnymi przepisami.
-
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają
odrębne przepisy.
§ 24.
-
Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie Zespołu Szkół
jest Rada Pedagogiczna.
-
Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.
|